Jom Chat !

Sungai atas sungai..SUBHANALLAH!!

Pernah tgok gmbaq SUNGAI ATAS SUNGAI?? .. Ni dia gmbaq2nya.. ermm, Jambatan Air Magdeburg adalah saluran air navigasi di Jerman yang menghubungkan saluran Elbe-Havel ke saluran Mittelland dan membolehkan kapal untuk menyeberang di atas Sungai Elbe setinggi 918 meter...Jambatan air Magdeburg adalah saluran air navigasi terpanjang di dunia ...

Saluran Elbe-Havel dan saluran Mittelland sebelumnya bertemu dikawasan Magdeburg tetapi di sisi berlawanan dari Elbe. Kapal dari saluran Elbe-Havel menuju saluran Mittelland sebelumnya harus menempuh jalan sepanjang 12 kilometer, turun dari Terusan Mittelland melalui lif air raksasa Rothensee untuk mengangkat perahu menuju Elbe, kemudian belayar melawan arus.
Sebelum memasuki Terusan Elbe-Havel perlu melalui NiegrippLock. Kadar air surut di Elbe sering membuat kapal yang sarat dengan muatan kargo tidak dapat melakukan penyeberangan ini, dan mereka mengambil masa yang agak lama untuk memunggah barang-barang dari kapal..






Pembangunan saluran air ini bermula sejak tahun 1930 tetapi oleh sebab Perang Dunia ke-2 dan pembahagian berikutnya dari Jerman,projek ini ditunda hingga tahun 1997..Saluran air itu akhirnya selesai dan dibuka kepada umum pada tahun 2003....

SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

0 comments:

Like?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers