Jom Chat !

saLam meLaLui sMs

Assalamualaikum....

Harap dapat disampaikan. Petikan ini diambil dari ukhwah.com. , agar semua dapat iktibar dan pengajaran daripadanya.

Jabatan Syariah telah mengesan trend terkini memberikan ucapan salam samada melalui emel dan sms hanya dengan menulis perkataan "Akum".Sudahlah kita telah hilang keaslian dalam selawat kepada Nabi dengan hanya menulis "S.A.W" dan pujian kepada Allah dengan hanya menulis "S.W.T" maka kali ini kita akan kehilangan keaslian pada satu lagi kalimah suci iaitu Assalamualaikum diringkaskan menjadi "Akum".

Dalam hukum Fiqah, tulisan yang tertera "Assalamualaikum" adalah wajib dijawab oleh penerima salam tadi samada melalui lisan, emel atau sms kerana ianya adalah doa walaupun dieja dengan bahasa bukan Arab.Manakala tulisan "Akum" tidak wajib dijawab kerana ianya bukan doa. Oleh itu, Jabatan Syariah menasihati semua supaya mengekalkan keaslian salam Pada ejaan dengan menulis penuh
Assalamualaikum dan bukan lagi "Akum".

Sekian, terima kasih.

P/S:
Ada juga yang menggunakan semekom, sekom, selekom. Ada artis lawak kita yang suka sangat menggunakan cara ini apabila memulakan show. Dan audience pun ketawa terbahak-bahak. Kurang ajarnya ! Dan yang paling kurang ajar ada yang buat main sehinggakan sebutan menjadi Celcom!!

TOLONG SEBARKAN BERITA INI AGAR GEJALA SEBEGINI DAPAT DIHINDARKAN
TERUS!!!!

SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

1 comments:

ukhti sara@sz said...

bkn artis je y bg salam gitu...
org kat sekeliling kte...family...kawan2...kdg2...
guru pun ada....so..tggjwb kta utk sedarkan:)

Like?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers